سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید کولیس دیجیتال

کولیس چیست؟

کولیس وسیله اندازه‌گیری است که تا حدود زیادی به خط کش شباهت دارد و تفاوت این وسیله با خط کش در شاخک‌های بالا و پایین (فک ها) آن است. به این وسیله قطرسنج نیز گفته می‌شود. این ابزارها وسیله مناسبی برای اندازه‌گیری‌های بسیار دقیق تا یک صدم میلی متر هستند. دامنه اندازه‌گیری آنها نیز 0 تا 15، 0 تا 20 و 0 تا 30 سانتی متر و تا 1 متر و بیشتر نیز می باشد.

کولیس‌ها با توجه به نوع اندازه گیری به سه دسته فک داخل سنج، فک خارج سنج و دنباله عمق سنج تقسیم می‌شوند. برخی از کولیس‌های دارای فک بلندتری هستند که برای اندازه‌گیری قطعه کارهای عمیق‌تر و بلندتر از آنها استفاده می‌شود. به طور کلی کولیس‌ها دارای فک متغیر یا پله‌ای، فک نقطه زن، فک چاقویی، فک شیار سنج، فک داخل زنه، فک بلند و چرخدنده هستند.

همچنین، برخی از کولیس‌ها با واحد متریک و برخی دیگر با واحد اینچ مشخص شده‌اند. کولیس‌ها در جنس‌ها، دقت اندازه‌گیری و … نیز دارای انواع مختلفی هستند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

کولیس یک ابزار مهم برای اندازه‌گیری دقیق است که از آن برای اندازه‌گیری قطر و طول داخلی، طول خارجی و عمق استفاده می‌کنند. این وسیله قادر است ابعاد مختلف را به طور مستقیم و با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری کند و به همین دلیل کاربردهای زیادی در مهندسی، پزشکی و صنایع مختلف دارد.

برای اندازه‌گیری با این وسیله دو فک (شاخک) آن را در دو طرف جسم قرار داده و سپس کولیس را برمی‌داریم، کولیس فاصله دقیق بین دو فک را به ما می‌دهد.کولیس‌ها در انواع مختلفی ساخته می‌شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. اگر قصد خرید کولیس را دارید یا می‌خواهید در مورد آن اطلاعاتی کسب کنید، این مطلب را که در مورد خرید کولیس و انواع آن است از دست ندهید.

انواع کولیس

این ابزارها فارغ از داخل سنج، خارج سنج یا عمق سنج بودن، به سه دسته کلی کولیس ساده یا ورنیه، ساعتی یا عقربه‌ای و دیجیتال تقسیم می‌شوند. تفاوت این سه در میزان دقت و خواندن مقدار اندازه‌گیری شده است و طرز کار کلی آنها شباهت زیادی به یکدیگر دارد.

کولیس ساده

کولیس ساده یا کولیس ورنیه یا کولیس معمولی مکانیکی، ساده‌ترین نوع کولیس‌ها هستند که نسبت به نوع دیگر قدیمی‌تر هستند و شکل ابتدایی‌تری دارند. این کولیس دارای یک خط کش یا قسمت ثابت و یک قسمت متحرک به نام ورنیه است. این ابزار دارای 8 قسمت دهانه خارجی، دهانه داخلی، عمق سنج، مقیاس اندازه‌گیری بر حسب اینچ، مقیاس اندازه‌گیری برحسب میلی متر، مقیاس ورنیه بر حسب اینچ، مقیاس ورنیه بر حسب میلی متر و گیره است.

این ابزار سخت‌ترین روش خواندن عدد اندازه گیری شده را در بین کولیس‌ها دارد و تا 30 سانتی متر و حتی 2 متر را به راحتی و با دقت  0.02 میلی متر اندازه‌گیری می‌کند. به دلیل سادگی ساخت و تحت تاثیر قرار نگرفتن در محیط‌های مغناطیسی، در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها بیشترین کاربرد را در بین انواع کولیس دارد.

یکی از مهم‌ترین معایب این کولیس که در نوع کولیس پایه دار نیز  از آن وجود دارد؛ وجود دو واحد اندازه‌گیری در کنار یکدیگر و نحوه خوانش فاصله اندازه‌گیری شده است.  ممکن است نحوه قرائت مقدار اندازه‌گیری شده برای افراد مبتدی سخت باشد.

کولیس ساعتی

کولیس عقربه‌ای یا کولیس ساعتی نوع دیگری از این ابزارها هستند که نسبت به مدل قبلی ساختار پیچیده‌تری داشته و روش خواندن مقدار اندازه‌گیری شده در آن ساده‌تر است. با استفاده از عقربه‌ای که روی این ابزار قرار گرفته و هنگامی که فک متحرک را به اندازه فاصله مورد نظر باز می‌کنیم، مقدار اندازه‌گیری شده روی عقربه‌های آن نشان داده می‌شود. از این نوع، کولیس پایه دار ساعتی نیز موجود است.

روش اندازه‌گیری این کولیس، نسبت به کولیس ساده یا ورنیه ساده‌تر است و فقط کافی است اعداد درج شده روی عقربه‌های ساعت را بخوانیم. از مزایای استفاده از این ابزار می‌توان عدم نیاز به باتری و خوانش سریع و راحت به خصوص برای مبتدی‌ها را نام برد و از معایب آن نیز می‌توان به حساس بودن به شرایط آب و هوایی و تعمیر سخت‌تر اشاره کرد.

کولیس دیجیتال

ساختار کلی کولیس دیجیتال نیز مانند دو مدل قبلی است با این تفاوت که مقدار اندازه‌گیری شده در این وسیله به صورت دیجیتالی بر روی یک صفحه نمایشگر نشان داده می‌شود. این نوع از کولیس‌ها از دو مدل قبلی جدیدتر بوده و دقت اندازه‌گیری بالاتری دارد. این دستگاه قابلیت نشان دادن واحد اندازه‌گیری به صورت متریک و اینچ را دارد، اما نمی‌توان هر دو واحد اندازه‌گیری را همزمان بر روی صفحه دیجیتالی آن مشاهده کرد.

این ابزارها در اندازه‌های مختلفی تولید شده و خوانایی بسیار راحت‌تری دارند. با استفاده از دکمه صفر می‌توان مقدار اندازه‌گیری را صفر کرده تا خطای اندازه‌گیری به حداقل برسد. برخی از این کولیس‌ها، قادرند مقدارهای اندازه‌گیری شده را ذخیره کنند. برخی از آن‌ها را می‌توان به کامپیوتر متصل کرده و اطلاعات درون آنها را در کامپیوتر جا به جا کرد. برای راحتی اندازه گیری ارتفاع قطعه، از انواع کولیس پایه دار دیجیتالی نیز استفاده کرد.

مهم‌ترین عیب این وسیله را می‌توان وجود باتری در آن عنوان کرد. این باتری‌ها، اگر کیفیت بالا نداشته باشند، به سرعت باید تعویض شوند و برخی از این مدل‌ها دارای باتری خورشیدی هستند که در شرایط کم نور به سختی کار می‌کنند. تعمیر این وسیله نیز مشکل است. البته در برند میتوتویو ژاپن به دلیل کیفیت بالا عمر باتری 3 تا 4 سال هم میرسد.

نکات استفاده از کولیس دیجیتال

  • برخی از کولیس‌ها دارای دو واحد اندازه‌گیری و برخی فقط یک واحد اندازه‌گیری دارند. قبل از خرید به واحد اندازه‌گیری دقت کنید.
  • برای از بین بردن احتمال خطا، قبل از استفاده از کولیس دیجیتال آن را صفرکنید.
  • از کولیس دیجیتال به عنوان ابزارهای دیگر استفاده نکنید و تا حد امکان در معرض امواج الکترومغناطیسی و یا شرایط آب و هوایی نامناسب قرار ندهید.
  • برخی از کولیس‌های دیجیتال دارای درجه حفاظت بالا هستند که در برابر نفوذ گرد و خاک و آب مقاوم هستند در هنگام استفاده از ضد آب بودن کولیس مطمئن شوید. این مدل کولیس ها IP67 هستند.
  • کولیس را در کنار ابزارهای دیگر قرار ندهید.

خرید کولیس دیجیتال

برای خرید کولیس دیجیتال باید به عوامل مختلفی توجه کنید. معروف‌ترین برندهای سازنده کولیس‌های دیجیتال برند میتوتویو ژاپن، اینسایز چین و آسمیتو چین هستند. در هنگام خرید کولیس دیجیتال به نوع آن، ویژگی‌های آن، ابعاد قابل اندازه‌گیری، مقیاس قابل اندازه‌گیری، میزان دقت و برند آن توجه کنید.

عوامل موثر بر قیمت کولیس دیجیتال

عوامل زیادی وجود دارند که بر قیمت کولیس دیجیتال و سایر کولیس‌ها تاثیر گذار هستند. یکی از مهم‌ترین عوامل برند و کیفیت آن است. مثلاً کولیس دیجیتال میتوتویو ژاپن دارای خروجی برای اتصال به کامپیوتر است. اگر از این نوع کولیس خریداری کنید، باید قیمت بیشتری بپردازید. همچنین آلیاژ استفاده شده در برند میتوتویو ، عمر و دقت این کولیس را بالاتر می برد.

همچنین میزان ضد آب بودن و مقدار نفوذ گرد و خاک در کولیس دیجیتال را می‌توان از عوامل تعیین کننده قیمت آن در نظر گرفت. جنس کولیس، مقدار مقاومت در برابر ساییدگی در کنار سایر عواملی مانند مقیاس قابل اندازه‌گیری، دقت و… از عوامل تاثیر گذار بر قیمت کولیس دیجیتال هستند.

سخن آخر

کولیس وسیله اندازه‌گیری دقیقی است که برای واحدهای اندازه‌گیری تا یک صدم میلی متر ازآن استفاده می‌شود. در بین انواع کولیس‌ها، کولیس دیجیتال روش استفاده ساده‌تری دارد و قیمت آن نیز بالاتر است. کولیس ساده روش استفاده مشکل‌تری دارد و نیاز به دقت بیشتر در هنگام قرائت اندازه‌گیری دارد. کولیس عقربه‌ای یا آنالوگ حد وسط کولیس ساده و دیجیتال است.

در وب سایت میتوتویو ایران انواع مختلفی از کولیس‌ها با اندازه‌ها، مقیاس‌ها و جنس‌های مختلف وجود دارد که می‌توانید قبل از اقدام به خرید انواع کولیس‌های موجود در وب سایت ما را بررسی کنید.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر در مورد قیمت و ویژگی‌های هر کولیس می‌توانید با شماره تماس‌های میتوتویو ایران تماس بگیرید. کارشناسان فروش ما آماده مشاوره دهی و کمک به شما برای خریدی مطمئن و به صرفه هستند.