سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پشت کنکور بمانم یا نه؟

پشت کنکور بمانم یا نه؟

bviy_b1.png

این از سوال های رایج داوطلبان است که بخصوص در بازه زمانی قبل از کنکور یا بعد از کنکور از من می پرسند. قبلی در رشته و دانشگاه مورد علاقه که یکی از مهمترین دغدغه های دانش آموزان تبدیل شده است و درک شرایط درسی باعث می شود که داوطلب این سوال را بکند که اگر قبول نشوم پشت کنکور بمانم یا نه که سوال بسیار خوب و سرنوشت سازی است. ولی باید در زمان خود پرسیده شود. در این مقاله می خواهم پشت کنکور ماندن و مزایا و معایب ان را بررسی کنم و بگویم که پشت کنکور ماندن می تواند برای چه کسانی مفید و برای چه کسانی مضر باشد. کسی می تواند شما را در این زمینه بخوبی یاری کند که تجربه آن را داشته باشدو از آنجا که بنده خودم برای رسیدن به دندانپزشکی دو سال پشت کنکور ماندم می توانم بخوبی شما را راهنماییی کنم. پس اگر این سوال ذهن شما را مشغول کرده است حتماً تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

بهترین منبع کمکی که میتونه کمکتون بکنه و بتونید به رشته مورد نظرتون برسید، پکیج های حرف اخر هست که اکثر رتبه برتر ها با این محصولات تونستن رتبه خوبی کسب بکنند.

زمان فکر کردن به موضوع پشت کنکوری:

زمانی که دانش آموزان به رشته و دانشگاه مورد نظر خود فکر می کنند که نخواهند رسید اندک اندک در گوشه های پنهان ذهن خود این سوال را پیا می کنند که پشت کنکور بمانم یا نه؟ آیا می تواند باعث شود به هدفم برسم یا نه؟ مردم چه می گویند؟ نکند دوباره قبول نشوم. اینها همه سوالاتی است که به ذهن دانش آموز خطور می کند. چیزی که باید به آن توجه کنیم زمان پرسیدن این سوال هاست. اینها سوال های خوبی هستند ولی در غیر از زمان خود اصلاً نباید پرسیده شود و اصلاً نباید به آنها فکر کرد. خیلی از بچه ها در اواخر کنکور شرایط قبولی در رشته مورد علاقه شان را سخت می بینند و فکر می کنند که ممکن است قبول نشوند افکاری مثل پشت کنکور ماندن به سراغشان می آید که کاری بسیار اشتباه و خطرناک است. شما حتی چند ماه مانده به کنکورتان می توانید کارهایی انجام دهید و موفق شوید و یا در زمان جمع بندی و چند ماه مانده به کنکورتان بجای اینکه به فکر جمع و جور کردن مطالب خوانده شده باشید به فکر پشت کنکور ماندن می افتید که کار کاملاً اشتباهی است پس قبل از کنکور دادن به هیچ وجه به این مسئله فکر نباید کرد و تمام تمرکزتان را روی کاری که در پیش دارید خواهید گذاشت. من خودم با اینکه پشت کنکور ماندم باز هم تا آهرین روز مانده به کنکور جنگندگیم را حفظ می کردم و فقط به موفق شدن در کنکورم فکر می کردم. حتی داوطلبانی را داشتم که قبل زا عید هم به پشت کنکور ماندن فکر می کردند در حالی که می توانستند با برنامه ریزی مناسب به رشته مورد علاقه شان برسند چون این زمان زمان کمی نیست. علت اینکه می گویم قبل از کنکور به این قضیه فکر نکنید این است که ذهن شما بجای درگیرشدن با مسائل مهم مثل کنکور با مسائل حاشیه ای مثل پشت کنکور ماندن درگیر می شود که شما را از مسیر حرفه ای درست درس خواندن منحرف می کند. حتماً سوال می پرسید که زمان درست این سوال کی است.

وقتی که کنکور را دادید سه حالت پیش می آید. یا کنکور را اینقدر خوب داده اید و مطمئن هستید در کنکور قبول می شوید. یا نمی دانید چطور کنکور داده اید و احتمال می دهید قبول خواهید شد. یا آنقدر کنکور را بد داده اید و مطمئن هستید که قبول نمی شوید. در مورد یک که اصلاً نیازی نیست به این موضوع فکر کنید . در مورد دوم پیشنهاد می کنم که تا زمان آمدن رتبه ها صبر کنید. در مورد سه باید بگویم که می توانید به پشت کنکور ماندن یا نماندن فکر کنید و از الآن هدفتان را مشخص کنید.

بهترین منبع کمکی که میتونه کمکتون بکنه و بتونید به رشته مورد نظرتون برسید، پکیج های حرف اخر هست که اکثر رتبه برتر ها با این محصولات تونستن رتبه خوبی کسب بکنند.

 

پشت کنکور بمانم یا نه:

این کی از سخت ترین و سرنوشت ساز ترین سوالاتی است که یک داوطلب می تواند از ما بپرسد. من در جواب نه قاطعانه می توانم بگویم بله و نه می توانم بگویم خیر چون جواب این سوال بستگی به شرایط هر دوطلب دارد. که باید خود داوطلب آن را قبول کند. الآن فرض می کنیم که شما در رشته مورد علاقه خود قبول نشده اید و می خواهید تصمیم بگیرید که پشت کنکور بمانید یا به سراغ کار دیگری بروید. اولین نکته این است که هیچگاه با صحبت های دیگران تصمیم نگیرید چرا که اطرافیان شما با دیدگاه خود تصمیم می گیرند. نه بر اساس ویژگی های فردی شما پس نظری که انها می دهند نمی تواند زیاد کارساز باشد. من نمی گویم با کسی مشورت نکنید حتماً باید با مشاور و پدر و مادر مشورت کنید ولی بر اساس نظر آنها تصمیم بگیرید چون شما قرار است بر اساس رشته ای که انتخاب می کنید در دانشگاه تحصیل کنید و بر اساس آن بعد از تحصیل وارد بازار کار شوید نه دیگران. این شما هستید که اگربه رشته مورد علاقه خود نروید چند سال در دانشگاه مورد عذاب خواهی بود نه دیگران. دیگران فقط نظر می دهند و رد می شوند ولی آینده می ماند و شما. من خیلی ها را می شناسم که وقتی رشته ای را حتی در مقاطع عالی مثل ارشد و دکتری می خوانند دوباره تصمیم به کنکور دادن کرده اند. که ممکن است به رشته ی خود علاقه نداشتند یا بحاطر شرایط بازار کار و دلایل دیگر این تصمیم را گرفتند. پس برای اینکه بعداً پشیمان نشوید باید در مورد این قضیه کاملاض فکر کنید اگر واقعاً به هدفتان ایمان دارید و می دانید که اگر رشته دیگری را بخوانید که به آن علاقه ندارید پشیمان خواهید شد و می توانید پای هدفتان بایستید و از تلاش کردن خسته نشوید می توانید پشت کنکور بمانید. ولی اگر فکر می کنید که با خواندن رشته دیگر پشیمان نخواهید شد و نمی توانید بخاطر هدفتان بجنگید بنظر من پشت کنکور ماندن بدرد شما نمی خورد.

برای قبولی در کنکور با روش‌ های اعجاب انگیز حرف آخر، کلیک بکنید.

مزایا و معایب پشت کنکوری:

اگر تصمیم گرفته اید که پشت کنکور بمانید باید با مزایا و معایب ان بیشتر آشنا شوید.مزایا:

  1. داشتن وقت اضافی: زمانی که پشت کنکور هستید مدرسه نمی روید . تایمی که در مدرسه بودید می تواند به ساعت مطالعه برای شما تبدیل شود که یکی از دلایل پشت کنکور ماندن بچه ها می باشد. خیلی از بجه ها بدلیل حجم سنگین مطالب و کم داشتن وقت ازاد برای مطالعه نمی توانند فرصت کافی برای مطالعه داشته باشند و این فرصت مناسبی است که زمان بیشتری را برای مطالعه خود بگذارند.
  2. آشناییت کلی با مطالب: شما در سال قبل حتما مطالعاتی را داشتید و می تواند به نفعتان باشد چون همیشه مطالعه برای بار اول سخت است و شما می توانید در این سال به مرور دروس بپردازید و تسلطتات بر آن ها را افزایش دهید.
  3. از خطاهای خود درس گرفته اید و با مسیر خود در کنکور اشنایی پیدا کرده اید. و شما دیگر نباید مشکلاتی که منجر شد در سال قبل از کنکور باز بمانید را تکرار کنید. سعی کنید یک لیستی از اشتباهاتی که در سال گذشته انجام دادید تهیه و بر روی آن تمرکز کنید.

برای اینکه بتونید تو 100روز کل درس هاتون رو تموم بکنید و یه جمع بندی فوق العاده داشته باشید، پکیج 6040 حرف آخر بهترین گزینه هست.

معایب:

  1. کم انرزی شدن و افت انگیزه. چون شما به مدرسه نمی روید و با دوستانتان معاشرت نمی کنید ممکن است دچار افت انگیزه شوید که امری خطرناک است. خیلی از داوطلبان از وسطای کار دیگر انرژی ادامه دادن را ندارند. اگر بخواهید دچار این مشکل نشوید باید چند مورد را در نظر بگیرید. اول اینکه دارای اراده قوی باشید و پر قدرت ادامه دهید. دوم اینکه بین تفریح و درس تعادل بر قرار کنید. شما نباید خود را از تفریحات محروم کنید. داشتن یک تفریح در آخر هفته می تواند به شما در یادگیری کمک کند. سوم اینکه داشتن مشاوری که با آن انرژی می گیرید. هنگام افت انرژی می تواند برای شما مفید باشد.
  2. فشار اطرافیان و خانواده: از مهمترین مشکلات حرفها و تیکه هایی است که اکثراً بصورت غیر عمد زده می شود که موجب آشفته شده داوطلب می شود مثل ای کاش انتخاب رشته می کردی و به دانشگاه می رفتی یا اینکه ممکن است قبول نشوی. که باید با اراده خودتان جلوی آن حرفها بایستید و به کارتان ادامه دهیدو مطمئن باشید با عملتان جواب همه آنها را خواهید داد.
  3. تصور داشتن وقت زیاد:  که از مزایا پشت کنکور است ممکن است باعث سهل انگاری شما شود و درس خواندن را به روزهای بعد موکول کنید که از تله های بزرگ پشت کنکور ماندن است که باید به آن توجه زیادی داشته باشید.

شمشیر دو لبه ذولفقار:

من پشت کنکور ماندن را مثل شمشیر دولبه ای تصور می کنم که می تواند از هر طرف ببرد. یعنی می تواند باعث موفقیت داوطلب شود و هم شکست او. اگر واقعاً با تلاش جدی و عملکرد قوی ادامه دهید می تواند کنکورتان را ببرد و شما را به موفقیت برساند ولی اگر با تصور اینکه زمان زیادب دارید تلاش نکنید و در تله های پشت کنکور ماندن بیافتید بجای کنکور خود شما را خواهد برید. چه افرادی که پس از پشت کنکور ماندن به موفقیت رسیدند و چه افرادی که پس از ان نتوانستند به هدف برسند پس همه چیز به خودت بستگی دارد.

سخن پایانی: دوست خوبم من از شرایط تو خبر ندارم . ولی این را می دانم که اگر توانایی جنگیدن برای هدفت را داری پای هدفت بمان و تلاش کن. این را همیشه در خاطرت داشته باش که همه پیشرفت ها در خارج از منطقه راحتی شکل می گیرند پس از سخت تلاش کردن دست نکش.